Team ME

Alla inlägg under november 2010

Av Team ME - 30 november 2010 23:03

Det är kallt!


Jag kom hit till Karlsbäck igen igår, kändes lite jobbigt att rida häst kl 9 på kvällen, kolsvart och -20, så jag longerade odjuret istället, Fancy har helt klart ADHD, han bara sprang och pep! När jag longerade honom märkte jag också att jag verkligen måste fixa hans högerbog!


Idag red jag Fancy, vi tränar mest på att han ska gå lugnt, göra allt korrekt, fattningar, gå på lös tygel i alla gångarter. Ibland tror jag att fancy tror att han är en galoppör, han vill gå snabbtsnabbtsnabbt! Men på slutet fick jag honom och gå lungt och fint, jag försöker att intala honom att han är en plaesurehäst!


    Fancy är klippt också, tack Maria för lånet av klippmaskinen!

Av Team ME - 28 november 2010 20:29

Mitt på dagen i fredags drog jag, Maria och hundarna i väg med KA's husvagn på släp. Målet var Kramfors där vi skulle gå lydnadskurs för Ullis Ryskåsen. Vi tog oss dit utan problem, eller största problemet var att snabb rundan på Djurmagasinet i Övik blev en timma långt så att tiden blev lite knapp.


Väl framme blev vi mycket bra omhändertagna och kursen har varit toppen. Ullis har haft många kloka råd att dela med sig av. När det gäller Jackpots träning ska jag använda kampen mer och träna mer stadga i momenten. Känns som att jag har fått tips som gör att vi kommer att komma framåt nu. Det har varit lite motigt i träningen ett tag men nu känner jag peppen! Kan var bra nu när vi har hela vintern framför oss.


Oxhanna har varit med som åskadare hela helgen. Det har varit mycket nyttigt för henne att vara ute bland folk och uppföra sig städat hela tiden. Vet inte om det var för att hon började bli mör eller om hon faktiskt började förstå hur man beter sig bland folk i dag. Första natten i husvagnen var hon lite orolig, men i natt har hon sovit hela natten.


Det enda som har varit dåligt med helgen är att det var lite väl kallt med mellan -10 och -15 grader, men det kunde ju ha varit värre...


//Anneli

Av Team ME - 20 november 2010 22:55

Tiden går och Oxhanna växer. I veckan var vi till veterinären så att hon fick sitt 12v vaccin och vi passade även på att lämna in ett urinprov för att kolla att hon är kvitt sina E-colibakterier. Det var inga problem så nu är hon äntilgen friskförklarad! Passade även på att väga henne när vi var där, 13kg inte så liten längre.


Annars är det som vanligt, jag går och skäms efter vägen när jag styr enne i vagnen. Men det är hon värd.


Nästa helg ska jag och Maria till Kramfors på lydnadskurs med hundarna. Det ska bli intressant. Vi ska bo i K-A's fina husvagn med alla tre hundar, tror att jag tar med buren så att Oxhanna håller sig lugn. Hon har lite svårt att låte Ally vara i fred.


Gördis växer hon också. Veterinären var till henne igår och gav henne sista vaccinsprutan igår. Då passade jag även på att fråga om träckprovsresultatet hennes, hon hade coccider och blodmask. Coccider var visst inget att göra något åt och var i och för sig endast i sparsam mängd och blodmasken ska avmaskas bort. När man googlar på coccider så är det kosser, får, fåglar som det står om. Vad är Gördan av det?


Fick låna Fancy av Annika i kväll. Det är faktiskt ganska roligt att rida imellanåt.


    

Sigge, nya stallkatten.


//Anneli

Av Team ME - 20 november 2010 17:55

En liten film på Fancy,  han är lite ringrostig!





Av Team ME - 17 november 2010 18:13


Nu har jag börjat rida Fancy igen efter sin vila på 6veckor. Vi tränar mest bara att samla i skritt och lite lösgörande övningar som tex flytta bogar.


    / Annika

Av Team ME - 15 november 2010 07:47

Oj shit vad länge sedan jag skrev, hm fast det har inte hänt såmkt med Fancy, han har haft en vila på snart 5 veckor och i förra veckan han har besök av hovis, så nu är han barfota. Hahah jag längtar tills han får på sig slideskorna igen!


Idag har jag tänkt att rida Fancy igen, undra om han kommer att vara lite pigg/busig? Plus så vill jag köpa ett halstäcke till honom! Ett som är bra och billigt, han har ju inte så bra budget, plus så vill jag och Fancy åka på jättemånga clinicar! vart ska vi få alla pengar ifrån   



  

Av Team ME - 3 november 2010 13:43

Det mesta som behövs till en häst finns här. Är det nåt ni saknar hör av er, lägg ett bud mm

Allt kan fås levererat till Umeå, kanske till nåt fler ställe, annars så betalar köparen frakten.

Vid intresse så mailar jag mer info och bättre bilder

Maria 070-2875313, lillbranna@home.se


4 st westernbröstor, varav 3 oanvända. 100-150 kr, sporrar 150kr

1 grå ullpad, 1 grå ullpad med neopren undersida, randig tjockfilt, vit/turkos använd 2 tävlingar, 3 tjocka pads i olika färger. 50-200kr 

Neoprengjord, fodradgjord och rep gjord  50-100kr, grimmskaft med "bullsnap" 50kr, transport skydd väldigt lite använd 75kr, svansskyddläder och termo 50kr   grimmor 10- 50 kr, finns alla str, både läder och nylon och två repgrimmor. Ev nån "amerikansk" modell men de kostar 150kr   Täcken, från vä: Termo Master 145cm, Horse Saver 120cm, Weather Beata 155 cm, Blå demin 155cm, vinrött termotäcke 115cm, Rutigt tunt 150cm, ljusblått flugtäcke med hals 155cm, från 100kr, nya enöras huvudlag i Harness läder 50 kr styck.

    

Av Team ME - 1 november 2010 22:49

Gördis blev för en tid sedan dårlig i magen. Har väntat på att det ska räta till sig av sig sjäill slulv men innan helgen fick det vara nog. Efter att ha rådfrågat vet. så skaffades mag-tarmbalans med probeotika till henne, så nu hoppas jag på att det ska orna till sig med hennes mage. Det bara bubblade när man borstade på hennes mage... Vet inte om det är inbillning men jag hoppas iaf på att det redan är bättre. Jag har även fått tummen ur och gjort färdigt hennes registrering så nu hoppas jag på att det blev rätt allting, men det lär ju visa sig annars.


Oxhanna han bara med att avsluta sin antibiotikakur innan UVI'n kom tillbaka. Vi var in till vet i dag igen och lämnade in ett kissprov som de har för odling, och de skulle även skicka in det för resistensbestämning. Den bestämningen skulle ta en vecka så tills vidare har hon fått en ny längre kur med samma pencilin som förra gången. Nu hoppas vi på bättreing! Annars pratade vet något om ultraljud men det hoppas vi på att slippa. Hon charmade i allafall alla på vet.stationen både personal och andra djurägare och var hur cool som helst. Hon fick även passa på att kliva upp på vågen, och hon väger 9.5 kg för dagen.


Ikväll tränade jag och Maria hundarna lite. Jackpot var taggad och på sitt bästa humör, hittade både fram till rutan och kunde lägga sig i den. Fjärren gjorde han också bra förutom att han chansade på vissa byten. Prövade lite smått med Oxhanna också och hon verkar tycka att det inte var allt för konstigt. Sedan hittade hon lite is på en vattenpöl som var roligare så då var det kört.


//Anneli

Ovido - Quiz & Flashcards