Team ME

Alla inlägg under november 2008

Av Team ME - 30 november 2008 19:29

Ja vad ska jag säga? Igår kväll då jag hade varit och tagit in henne visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta.

Hämtade henne i hagen, började gå, stanna, vände mej om och Peach stannade och backade på en gång. Inne i stallet klämde och kände jag igenom varenda millimeter på henne, tvättade sår, lindade benet, tempade och fixade med henne och hon stod alldeles stilla med en mycket harmonisk blick. Hon var jätte snäll och go.

"-Det kanske är som med svarthästen" sa Jörgen då jag kom in och berättade för honom. "Svarthästen" var en häst vi hade som inte klarade av att flytta härifrån, de försökte flera gånger, men han bara vantrivdes. Tillslut erbjöd de mej att få honom gratis annars skulle de slakta honom. Omständigheter gjorde att jag känslomässigt inte orkade ta honom och de fick avliva honom istället.

Nu är inte Peach född och uppvuxen här och jag tror inte att hon vantrivs på alla andra ställen, men däremot börjar jag tro att hon kanske inte trivs i just det stallet hon bor i eller att något hänt där.


Imorse tog jag ut henne och tränade lite för hand. Provocerade henne ordentligt, körande skotrar och Jörgen som styrde snö med baklastaren och ett schaktblad. Hade henne att stå mitt i allt det "farliga", två meter ifrån mej i långt grimmskaft och hon stod stilla. Fixade och trixade,  tänkte att jag skulle få henne att göra ett anfall mot mej, men icke sa nicke.

Kära lilla Peach uppför sig utomordentligt och ser riktigt glad och harmonisk ut. Nåja, nu kan det blossa upp nån dag då hon tycker att jag kräver för mycket. Men det tar vi då. Nu ska jag jobba på i en vecka så hon är riktigt på det klara hur man uppför sig. Efter det ska Cilla få komma hit och träna under min uppsikt, så ofta det bara går. Det viktiga är att Cilla får tillbaka förtroendet för henne och sen är det bara att ta hem henne igen. Men jag skulle nog föreslå att prova byta stall, kanske till ett lite mindre med bara några få hästar och människor.


Imorgon är det veterinär dag igen, systrarna Persson har verkligen lyckats. Hästarna ska åka till veterinären på samma dag, men på olika ställen, 25 mil ifrån varandra........

//M

Av Team ME - 29 november 2008 16:45

Peach har anlänt, efter många turer så är hon nu här. Något har hänt och Peach är inte samma trevliga häst som han varit. Nog för hon haft lite bitch i sig, men nu hörs det som om hon är farlig för sin omgivning.

Det är sånt som kan hända de flesta hästägare, har man en lite tuff häst som försöker klättra på rangskalan, inte ser varningstecknen, har en snabbtänkt häst (som nu Peach är) så kommer problemen fort. Det kan oxå vara så att något hänt.

Det viktiga är inte vad som varit utan hur man hanterar olika problem. Cilla som äger Peach har valt att skicka hit henne, vilket jag tycker är ett bra och moget beslut. Fixar man inte det själv så förvärrar man bara problemet.

Så nu kan det bli spännande läsning på bloggen, har frågat Cilla och hon tyckte det var OK att berätta vad som händer här.

Undrar om jag ska höja min försäkring och be Jörgen ladda bössan?


Sista boxen är nu färdig. Jippie!!!!

Bara sommaren kommer tillbaka ska de få ett innertak oxå.

//M

Av Team ME - 29 november 2008 02:44

Jag som gått och väntat på att få adventspynta hela november, och nu när det är dax att skrida till verket har jag helt enkelt inte tid. Jag kanske hinner/ orkar göra det i kväll, men jag är skeptisk till det eftersom att jag ska till Lycksele och hämta hem Lisa. Jag har inte ens haft tid till att baka något saffransbröd tills på söndag, skam på torra land! Allt detta beror på att jag på mina lediga stunder denna vecka har ägnat mig åt att arbeta på Bjuregården (sjukhemmet), vilket jag inte hade planerat att göra... 

Men på väg hem igår  kom jag i alla fall i håg att leta fram min favvo julskiva, som jag har haft i bilen sedan förra julen, det är alltid något.


När jag och mina syskon var mindre hade vi ett julband som vi nästan slogs om att få lyssna på om kvällarna. Det var Galenskaparna och After Shaves julkasett med berättelsen om tomtenissen Lillskump och tomtens släde, där fanns även berättelse om när tomten hade huggt sig en julgran och fått med sig en gäst in.

En lite senare favorit hos familjen Persson var/är Lars Vegas Trios Julskiva med många sköna melodier.


Auf Wiedersehen!

/Anneli

Av Team ME - 27 november 2008 21:58

......idag och verkat hela gänget.

Sonny och Bruno har ju träffat honom tidigare och de var snäll som vanligt. Jacson och Fancy fick träffa honom för första gången och det är ja alltid lika spännande att se vad som ska hända. Tror att det sitter i sedan jag hade en häst som inte var så lätt att sko, det var enorma problem och en skoning krävde stor planering.

Men det här gänget är verkligen bra hästar. Jacson lade huvudet mot mej och kramades medans han blev verkad. Fancy såg jag inte så mycket av då jag var ut och pratade i mobilen just då. Men det gick så snabbt att det kan inte ha varit några problem.


Pepper kom hit idag igen, han ska nu köras igång igen så får vi se vad som händer med honom. Han kommer att vara till salu igen, men denna gång till ett kraftigt reducerat pris. Är det någon som är intresserad av en jättesnäll och välutbildad quartervalack så är ni välkommna att höra av er till mej.


Peach skulle kommit ikväll oxå men kommer först på lördag.


//M



Av Team ME - 26 november 2008 19:52

Så tänkte Bruno igår och bjöd in Fancy till sin box eftersom Fancy ingen hade och Brunos är stor nog åt två små hingstar. Det var bara det att Fancy inte riktigt visste hur man beter sig då man går bort. Han skulle bara leka med Bruno, och Bruno som hade sin matte i boxen skulle bli borstad och fin.

Denna historia fick naturligtvis Jörgen höra och idag har Fancy hux flux en egen box.

I går såg det ut så här......

 

....och idag blev det så här!

//M

Av Team ME - 25 november 2008 22:05

Efter Jacsons besök hos tandläkaren ska han vara utan bett ett tag. Så därför har jag plockat fram en sidepull som han får ha istället.

Hur går det då? Ja, det går ju, men inte mer än så. Det känns inte farligt och osäkert på nåt vis, det är bara det att jag inte riktigt får ut det jag vill av träningspassen. Men det är bara att härda ut, snart får han ha bett igen (lagom till matte sak komma och rida och äta saffranssemla).

Vi kommer även att bli invaderade av hästar nu nån vecka frammåt. Det kommer några som ska in på korta "uppsträcknings" besök. Kanske blir det tårta då oxå. Elvira är inte så mycket att hoppas på då hon gjorde det så ordentligt i lördags och bröt nyckelbenet. 

-Tack för tårtan, Elvira, den var god. Sitter hårfärgen kvar?


//M

Av Team ME - 25 november 2008 16:36

Ibland går tiden så snabbt, man hinner knappt att blinka innan entill månad har gått. Jag har snart bara en termin kvar på skolan! och jag har inte hittat nått ställe för min friaapu som är på 7 veckor. men jaja det är dom som får hitta mig, jag orkar iaf inte leta nån plats ;)

 

Sen så måste jag börja med körkortet seriöst, jag vet inte när det blir, men hoppas att den dagen kommer. Att jag bara vaknar upp och tänker nu ska jag plugag bil, inte bara sova och vara i stallet omkvällarna.

 

 och när jag ska seriöst bara tahand om min stackars häst Fancy, det är det som är den stora frågan i det hela....


Av Team ME - 24 november 2008 11:23

Nu är äntligen tre av fyra boxar färdiga. Så Bruno och Sonny fick gå in i sina boxar för att bli ompysslade. Men Jacson som inte har någon box fick stå på gången, för den tredje boxen är Lisas, och där är det en massa verktyg.


 Sonny och Jacson i det nya stallet.


 Bruno i det nya stallet.

//R



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24 25 26 27
28
29 30
<<< November 2008 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards