Team ME

Alla inlägg under maj 2008

Av Team ME - 30 maj 2008 20:47

I dag har jag ridit ponnyn Jake för första gången. Det gick himla bra i början, så vi provade att svänga, stanna, trava och tillsist lite galopp. Han var så snäll och lydig tills han stannade och vände(och då man inte är van vid att rida små ponnyer så är det inte så lätt). Det finns ju inget att ta stöd mot där fram, så då låg man ju där, och då var det ju bara upp igen. Men det gick ju bra och han skötte sig ju, så nu är det bara till att baka tårta i helgen. :)


Sedan red jag Pepper och han är så underbar. Vi måste träna upp hans kondition och få bort lite mage till tävlingen... Så vi tränade galopp över bommar, reining volter, spin, ryggning, sidepas, byten och lite stopp. Sedan då jag skulle spola av honom så skulle han dricka ur slangen så jag blev genomblöt(älskar dig Pepp).


Fick också rida Allan och fixa honom(han är ju trots allt en liten ponny) åt Elvira.

//Ponnyproffset Rebecka

Av Team ME - 30 maj 2008 20:08

Ja, nu märks det att tävlingen börjar närma sig. Jag som annars inte hittar minsta lilla fel på Sonny börjar hitta fel överallt. Bytena borde vara bättre, spinnen snabbare, stoppen längre mm mm. Jag kan inte fatta att jag alltid måste bli såhär petig innan tävling. Nu är det tur att jag med åren känner en sak och kan använda mitt sunda förnuft som ofta säger an annan sak. Men det har tagit tid att inse att allt inte är katastrof om det inte fungerar. Sonny ska fara på sin allra första tävling och träna på att vara på tävlingsplatsen, ha roligt, behålla lugnet och vi ska göra harmoniska och fina mönster. Det behöver inte vara perfekt, bara vi har roligt.

För 10 år sedan skulle jag haft panik, ridit på tuffare och muttrat om att stryka mej. De som var med på den tiden vet nog precis hur det lät, det är bara att fråga min mamma.


Sonny och Lisa tog ett viktigt steg in i vuxenvärlden igår då de fick slideskor på sig. Sonny skulle prova sina imorse. Han gjorde första stoppen mjukt och fint och gled en liten bit, men då han kände att det inte fanns något motstånd och bakfötterna kanade blev han lite försiktig de resterande stoppen. Så där har vi nåt att träna på. "Ingen panik, andas med magen, vi behöver inte fixa det till tävlingen". Satt jag och upprepade som ett mantra idag.

 Ja, ja, imorgon är en annan dag och då ska Rebecka bjuda på tårta...........


//M 

Av Team ME - 28 maj 2008 22:02

Nä jag har inte någon ny häst, men ikväll då jag gick omkring på mitt eget lilla moln och kvittrade om min underbara "Darling" (Sonny) så sa Rebecka helt lungt -"du önskar säkert att han hette BH Royal Darling"

Han får heta pricis vad han vill för han är min Darling!

Ja nu fattar väl alla hur det gick att rida idag. Han är underbar. Har inget mer att tillägga idag.


Hur gick det med Lisa idag då? Hmmm... jo hon var riktigt bra, vi fortsatte jobba på att slappna av trots att jag ville att hon skulle byta galopp, stanna, göra lugna fattningar. Det är inte så himla lätt tycker Lisa för hon är en rally-häst. Men skam den som ger sig i morgon fortsätter vi jobba på att hitta harmoni i jobbet.

//M 

Av Team ME - 28 maj 2008 00:07

Eftersom Anneli och Lisa har kommit in i en ond cirkel så ska jag rycka in som pilot några dar (så får Anneli koncentrera sig på att sy showkläder).

Oftast skriver vi bara om hur bra det går. Det går inte bra varje dag, vi skriver bara när det går bra.

Idag var en sån dag när det inte gick bra. Sonny trodde att så fort man hamnade på ett rakspår så skulle man skänkelvika, inte gå rakt, inte fatta galopp, inte nåt annat än skänkelvika. En liten grej som sitter i sedan helgen då han lekte ridskolehäst. Förhoppningsvis funkar det bättre imorgon.

Lisa tjafsade med mej när jag ville att hon skulle släppa bettet och som tur var så kände jag att nåt var på gång och tog in henne i corrallen där jag spände in henne. Då blev hon så arg att hon la sig ner. Snacka om humör i den damen. Tog efter en stund ut henne på banan igen och hon var bra mycket bättre i munnen. Imorgon ska vi fortsätta att få henne att slappna av och hålla upp hö bog, stanna, fatta galopp mm mm Tur att vi har 2,5 veckor kvar till tävling........

// M

Av Team ME - 26 maj 2008 11:06

Jag har fått in en ny träningshäst.

Rida han måste nog Rebecka göra då han endast är 110 cm och korsning mellan russ och shettis. Men det är en del hanteringsövningar.

Jake, eller Rufus som vi kallar honom är en jättesnäll och trevlig häst. Han är inriden och inkörd och dessutom till salu så om någon är ute efter en ponny så hör av en. Han är en guldklimp!

Av Team ME - 25 maj 2008 20:23

Ännu en dag med hård körning. Men det är ju det som är meningen :). Solen har stekt och jag och Lisa har tränat på att jag ska kunna sitta ordentligt i galoppen, det låter ju enkelt men jag har haft svårt med det den senaste tiden. Nu tror jag att jag börjar att få lite mera koll på hur jag ska göra. Tack Maria! Du kan inte ana hur mycket jag uppskattar dig och din hjälp. VAD SKULLE JAG GÖRA UTAN DIG?? / Anneli

Av Team ME - 25 maj 2008 20:16

Då var helgen slut och alla har åkt hem.

Det har varit 10 ekipage med och alla har jobbat hårt i värmen. Egentligen borde väl de som ridit skriva om helgen men nu gör jag det.

Annika och Hickan är klar för tävling om de bara fixar lite detaljer.

Lisa och Anneli måste jag verkligen ta itu med i veckan märkte jag. Rebecka och Pepper har även de en hel del att träna på. Sonny har varit utlånad under clinicen och skött sig utmärkt. Visserligen ramlade Jessica av honom men det var då de stod stilla och sadeln snurrade runt då hon skulle trampa till den.


Innan helgen var slut så vann jag tävlingen i vem som solbrännt sig mest och Anneli vann tävlingen i vem som doppade sig först i år, endast 13 grader var vattnet men Felix ville inte vara sämre han så han kastade sig oxå i vattnet.


Nu är vi alla trötta och gör en tidig kväll.

//M

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2008 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards