Team ME

Alla inlägg under oktober 2009

Av Team ME - 31 oktober 2009 11:24

....vår beste värpe-höna...

Hon hittades alldeles blodig på halsen idag. Kan det vara en vampyr? Anneli höll henne och Elvira var jättemodig och tvättade henne med ljummet vatten. Själv var jag strängt upptagen med att leta en tång.

De hittade bara små märken på kammen och hönan går nu skilt från de andra med kaninen Jumjum.


Sonny fick galopp-jobba imorse. Han ser ut som han har satt en rundbal på tvären i magen så han behöver mycket jobb. Han fick göra tempoväxlingar, byten, skänkelvikningar mm. Allt gick som en dans.


Sen var det dags för Ally att gå ett personspår. Vi har ju bara gjort viltspår ett tag så det var spännande att se hur det skulle gå. Som vanligt var hon väldigt på. Spårade utmärkt, markerade en apport supersnabbt. Sen då hon kom till slutet så skulle hon som vanligt inte sluta. Tokfia min. Tänk att det ska vara så roligt att jobba?

Imorse tog husse upp henne isängen en stund innan de gick upp och fikade varsitt winerbröd. Ally och husse var värsta kompisarna.

Jörgen som är mycket duktig på att hålla sin GI diet på vardagarna har gått ner 13-14 kg! Själv har jag så svårt då jag jobbar natt att hålla mej, det slinker ner både det ena och det andra.

//M

Av Team ME - 30 oktober 2009 10:58

...eller...... 

Vi letar släpvagn. Den ska vi ha då vi kör skotrar och liknande. Då behöver den vara ca 1,85 m bred och 4 m lång. Det finns sådana i massor, enaxlade, fina vagnar, till vettiga priser.

Men nu är det så att enligt Jörgen behöver JAG en extraförstärkt vagn, med boggi som tar minst 2 ton????

Det ska tydligen behövas då jag kör hö?? Jag begriper inte alls.......


Tänk att det ska vara så svårt att erkänna att han vill ha en värstingvagn bara för att.

Nåja, vi får väl se hur det går med affärerna.


Nu är det till att skotta ut ett par kilo sand från golven, baka lite gott till morgondagens middag, innan jag och Ally går och väcker Anneli.

//M


Av Team ME - 29 oktober 2009 01:24

Iförrgår fick jag helt oväntat besök av båda mina småsystrar. Att Annika kommer och går likt katta hör till det normala men att Annett förärar mig med ett besök hör inte till vanligheterna.

På kvällskvisten fick de för sig att de skulle uppsöka gymet och eftersom att jag inte ville vara sämre begav även jag mig dit. Oj vad det gör ont nu i efterhand. Jag har ont på ställen där jag inte trodde att man kunde få träningsvärk. Det tar emot att gå i trappor, att sätta sig ner och för att inte tala om att lyfta på armarna. Det är tur att man vet vad det beror på, och innerst inne så är det ju faktiskt skönt med träningsvärk.  


//Anneli 



Av Team ME - 27 oktober 2009 17:08

Nya regler har satts upp för avramlingstårtor. Tidigare har inte det räknats om både häst och ryttare har ramlat och ryttaren fortfarande har ett ben på varje sida om hästen när den ligger ner. Nu räknas det oxå som avramling och kräver en tårta. Regeln gäller från och med idag.

Vi väntar........


Sonny blev riden på åkern idag och fick mest skritta och galoppera. Efteråt skrittade vi ut en liten sväng och Ally fick följa med för första gången. Hon skulle så gärna sätta tänderna i de härliga tjocka "kamptrasorna" som hänger och dinglar så fint i baken på hästarna.

//M

Av Team ME - 26 oktober 2009 10:02

Igår for Rolle hem, efter 3 v bete, eller....... Skrattande.Alla hästar som varit här får en egen liten plats hos mej, vare sig de är här på en veckas uppsträckning eller står flera månader. Hoppas att det går bra för er och hör gärna av er med mail, sms, eller helst några rader här på bloggen, så vi får veta hur det går och hur ni mår.


Anneli var snäll och gjorde inte bara en film på Ally utan uppdaterade även hemsidan igår. En del bilder på Rolle, Jacson och Sonny finns nu på tävlingsgalleriet. Allys sida blev oxå uppdaterat.


Vi började även med ventilationen i stallet. Och i går kväll då jag tog in hästarna fick alla hästar gå in över natten. Det har inte hänt på ett och ett halvt år. Blev nästan lite rörd. Jag är så tacksam för att Jörgen lagt ner så mycket arbete och tid på ett stall till mej. Han som inte ens tål hästar.

Halmade även upp ligghallen, för andra gången i år. Himla mysigt de har, Sonny och Lisa stod där på kvällen och hade nog tänkt gå och sova.

//M

Av Team ME - 25 oktober 2009 15:40

En film på Allys bravader ifrån igår.


Av Team ME - 25 oktober 2009 08:38

Igår var vi till Kramfors och tävlade lydnadsklass 1 för första gången. Hade inte berättat för nån att vi skulle göra det ifall att jag inte tyckte Ally kändes redo. Hon är ju bara 10 månader och de får börja tävla först vid 10 mån. Har inte talat om det för familjen ännu och då hon inte fick nåt första pris tror jag att de får leva i ovetskap.

Började med 2 min platsliggning. Hon låg perfekt och fick full poäng. Likaså på tandvisningen. Friaföljet är hon så på och trängs så vi fick bara en 8a (av 10). Läggandet under gång blev sent, en 6a, inkallning tror jag blev en 8a. Slamsig ingång tyckte domaren, hon kom i full fart och kraschade in i mej. Ställandet ville hon inte riktigt utan det nollade vi. Apportering fick vi lite tugg på, en 7a. Hopp 9a och helhet 10a! Bra samarbete, fick vi som kommentar på det.

Summa sumarum var 143 poäng, och har hon gjort ställande och läggande som på träning eller något sämre än på träning med inte så här dåligt har det varit över 160 p och ett första pris.

Men nu var hon lite mammig och ville inte lämna mej på plan. Får väl vara nöjd ändå, hon låg ju på platsen trots en pipig hund bredvid. Det finns film på allt som kommer inom kort.

 

Efter tävling blev det Ikea, Hööks, Biltema och till sist en trevlig pratstund hon Allys uppfödare.

//M

Av Team ME - 23 oktober 2009 19:48

Idag har jag varit med Lisa till veterinären. Den här gången var det för att få ett nytt intyg på att hon är halt, men förhoppningsvis så tar försäkringsbolagets veterinär det lika allvarligt denna gång. Om det går som jag hoppas så kan jag få triangelmärka och ha kvar henne ett tag till, blir det som de ville förra gången så blir det smörgåspålägg av henne. Fast smörgåspålägg blir det så klart inte så länge som hon är dräktig.


Vi började att böja henne, och vad ska man säga? Hon var inte fräch iallafall. Hälta på båda fram på både rakt och böjt spår. Vet inte om veterinären tyckte att jag var lite väl hård när jag bad henne att kolla om hon fortfarande är dräktig innan vi gjorde något mer, men det kändes faktiskt som om det hade varit ganska enkelt om hon inte hade varit det för då hade det bara varit att göra försäkringsbolaget till viljes på engång.


Det blev till att ta fram ultraljudet. Så nu har jag fått se babyns hjärta slå, -Åhh vad tiden går långsamt, det är fortfarande sex och en halv månad kvar att vänta.... När detta var konstaterat så säger Maria något i stil med att då slipper vi gräva någon grop nu iallafall så fick hon en lite häpen blick. Undra om veterinären tycker att vi verkade lite hård mot lilla Lisa.


Sedan bedövades högerhov bort och åter igen var det konstaterat att det är där det kommer ifrån. Nu hoppas jag bara att veterinären skriver vad försäkringsbolaget vill läsa, hur det nu ska gå till?


Imorgonbitti bär det av till Kramfors för ännu en start i lydnadsklass III blir spännande att se vad som ska fela denna gång.


//Anneli



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6 7 8 9 10
11
12 13
14
15 16 17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards