Team ME

Alla inlägg under september 2009

Av Team ME - 30 september 2009 20:40

Vi har varit superseriösa ikväll. Packade in hundarna och for till vännäs bhk för att träna på ny plats och med nya hundar. Vissa damer behöver ju träna platsliggning och tandvisning med främmande. Naturligtvis var där några hundar men de hade börjat träna en timme tidigare är vad som stod på hemsidan eftersom det var mörkt ute.

Nåja, en vänlig själ ställde upp med sin leonberger så vi la Ally och Jackpot på varsin sida om henne.

Träningen gick väl bra men jag inser att det måste till en välda massa plats med främmande, det känndes inte tryggt.

Vi blev dessutom mycket väl mottagna i vännäs och det gör ju att vi kommer nog att fara dit fler ggr.


En tupp har fått betala en attack med sitt liv idag. Han hoppade nämligen på mej inte bara en gång utan två gånger innan jag hann ut genom dörren. Sista angreppet svarade jag på med en spark. Tur att han inte är så gammal utan provade sina sporrar lågt och tog bara mina fina rutiga gummistövlar.

Jag blev så mjuk i benen att jag var tvungen att sitta hos grannen några minuter innan jag tog mej hem.


Sonny går som en liten racer, spinner som bara den. Roligt värre. Nu är han fortfarande ledig i till helgens clinic, men jag kastar väl bara upp nån pilot.


Imorgon ska vi få åka till en i byn och plocka äpplen, vi planerar goda äppelpajer och kakor till helgens kurser.

Dels så är det ju clinic här, sen på söndag är det viltspårkurs och vi har tillräckligt många anmälda !!!!!!!

Till råga på allt så är det dessutom höbalning och hämtning på lördag morgon innan vi börja clinicen.

Men det är väl lika bra att göra bort allt denna helg. Har nästan planerat att åka en sista sväng med husvagnen nästa helg. Hmmm.....det har jag visst glömt att berätta för familjen....

//M

Av Team ME - 29 september 2009 21:02

Det är Ally det.

Imorse fick hon gå spåret som Olga misslyckades med igår. Liggtiden var 25 timmar och dessutom hade ju Olga vimsat runt i det.

Tog på henne sele och lina, då blev hon het på gröten. Funderade en sekund på hur jag skulle kunna hålla henne men då hittade hon uppstampet och genast blev hon lugn.  Spårade stadigt, gjorde en lov på 2 meter till vänster, fortsatte sedan rakt en bit, vände vinklade hö. Tydligen var det återgången.

Sedan spårade hon jättebra tills slutet, ser på henne då vi närmar oss klöven. Hon får ett visst kropps språk.

Snopen blev jag då hon sedan struntade i att gå till den utan började vinda in något som hon ville till. Var då tvungen att ringa spårläggaren och fråga vart hon egentligen hade slutet. Efter lite överläggande insåg vi att hon vindat spåret som Jackpot gått och ville fortsätta spåra. Min lilla tokfia, bara arbete.


Hästarna är ridna idag. Fick för mig att Sonny hade problem i munnen då han reagerade konstigt vid ett tygeltag. När jag satt och var beredd att ringa jouren (det är ju Darling vi pratar om) så tittar Anneli på honom och säger"är inte tränset lite för stort?"  vilken virrig dumskalle jag är, Roland hade ju haft det tränset i lördags. Verkar ridit för lite på slutet.


Nu hoppas jag att vi får tag på en till deltagare till söndagens viltspårkurs så den blir av och Ally får gå en kurs. Det har hon aldrig gjort.

//M

Av Team ME - 28 september 2009 21:14

Har hunnit göra en massa idag. Bland annat putsat förstren så nu behöver inte folk tro att jag dragit ner persiennerna.

Ally fick gå ett spår med många vinklar och skott ikväll. Hon var riktigt bra. Olga misslyckades totalt men då var det så mörkt och den gemensamma träningen hade börjat så jag ska prova imorgon. Då får jag rejäl liggtid på spåret iallafall.

Sedan blev det lydnadsträning. Ally är så taggad, dansar omkring på tårna. Hon jobbar på riktigt bra. Det blir en del slarvfel då hon drar igång men vi vill ha glädje i jobbet, det är prio 1.


Vi såg även lite snö idag och nu ikväll var det långkalsong och täckjacka som gällde.


Imorgon måste alla hästarna få sig en ordentlig genomkörare.

//M

Av Team ME - 27 september 2009 22:28

Det där med att jag och Jackpot inte skulle få tävla någon lydnad i Nordmaling stämmde inte riktigt. Det visade nämligen att de hade förlängt anmälingstiden en vecka, så nu ska vi vara anmälda så att vi kan jaga vårat 1a pris där om två veckor.


Idag har jag varit till Klintsjö och hämtat halm till hästarna så nu har de det riktigt mysigt i sitt hus. Det verkar som att idag var deras turdag för en viss liten ponny som inte ens är värd att nämna vi namn hade varit lös och öppnat x antal ensilagebalar så nu står de med en storbal i hagen också. En sånn tur för dem! Allt på samma gång.


//Anneli


Av Team ME - 27 september 2009 22:04

Igår kväll på väg till jobbet såg jag en mammabjörn med baby. Häftigt! skulle nog de flesta säga, men inte jag, inte 5-600 meter från gården.

Blev nog lite paff för jag hann inte riktigt fatta innebörden förrän inatt.


Idag då jag lekte byggnadsarbetare på egen hand så höll ställningen på att rasa och jag tog emot med tummen så den bröts bakåt. Har nu skit ont och kan inte använda den. Har nog bara tänjt på nåt ledband eller så, tror inte det är nån spricka.

Gjorde en snabb överläggning ca en halvtimme efter och då jag fortfarande hade lika ont och insåg att jag inte skulle hinna på akuten för röntgen innan jobbet så jag struntade i det. Akuten alltså, inte jobbet.

Jag och Rebecka fortsatte med snickerierna och trasslade till det lite. Jörgen som har nån inbyggd radar när jag har ställt till det kom då till vår undsättning.


Väl hemma efter byggjobbet försvann Ally. Samtidigt som jag blev förtvivlad så hade jag mina aningar och har bara väntat att detta skulle hända. Vi har nämligen älgslakteriet bara 7-800 meter hemifrån. Vilket vi passerar dagligen på våra prommenader. Naturligtvis var hon där och jag hoppas att de som hämtade henne läxade upp henne ordentligt.


Imorgon hoppas jag att det hinns med att måla, springa, rida och träna hund. Ska även lägga ett blodspår åt Ally på vägen hem.

Undrar om man kan köra audin på nån skogsväg och hålla ut klöven och blodflaskan genom fönstret? sen när Ally ska gå kan jag köra efter och hålla linan genom fönstret? hmmm.....


Apropå audin, nu fungerar den utan en massa missljud, det var tydligen bara att skruva fast däcket....

//M

Av Team ME - 26 september 2009 14:42

Kommer inte riktigt ihåg varför Desireé ville att jag skulle göra den har filmen men inte lägga ut den på bloggen, men det är nog bäst att göra som hon vill annars vet man inte hur det går.


Men följ länken Desireé så kommer du till filmen.

Film till Dess


//Anneli

Av Team ME - 25 september 2009 22:04

....och jag tror nästan att den hann in på mitt konto innan jag spenderat den.


Har varit till stan och shoppat lös. Byggskivor, isolering, tigersåg, lysrörsarmatur,  bits, spackel, färg och ett par nya löparskor.

Om det inte var för ett kalas som jag måste på imorgon skulle jag isolerat och skruvat upp den sista skivan i taket.

Men, men ....det kommer ju en vecka oxå å då är Lillan ledig måndag, tisdag tror jag.

Hästarna? De har jag inte hunnit med mer än att fodra de sista två dagarna, men de ser ut att må prima.

Igår putsade jag ner alla beten, så de ska vara fina och fräscha nästa sommar.


Stackars Ally har haft flera tråkiga dagar på raken nu, inte vanligt här men det händer. Nu då hon varit i höglöpen har jag inte velat haft henne lös så mycket på gården medan jag jobbat utan hon har fått sitta i hundgården. Hon har ju ett helt bakben från en älg där men inget går ju upp mot att springa lös i hälarna på matte då hon jobbar på gården.

//M

Av Team ME - 24 september 2009 23:29

Idag känns det som att jag gjort rakt ingenting, alltså måste det ha varit en helt bortkastad dag. Sånn tur var så tog Maria och Claudia med mig ut och sprang en bit annars så skulle jag nog inte gjort det heller. 


Har precis märkt att jag missat att anmäla mig till lydnadstävlingen i Nordmaling andra helgen i oktober, så det verkar inte bli någon tävling för mig och Jackpot då.


/Anneli



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15
16
17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards