Team ME

Alla inlägg under januari 2010

Av Team ME - 31 januari 2010 23:59

Drog iväg till Stömsund efter jobbet imorse för att hämta hem Rebecka, Bruno, Elvira och Birger.

Ville ju se dem rida lite oxå. De fick bröm både av Carina som de bott hos och av Per. Hoppas att de lämnar ett långt intressant reportage fyllt med bilder och film.

Blir ännu mer peppad själv efter att ha sett några pass så nu får Sonny huka sig.


Ally fick prova att träna lite i ridhuset under lunchen. Verkar inte lovande inför helgen kan jag säga. Hon är dessutom en morsgris utan dess like.


Imorgon (eller är det idag) så drar vi ut på road trip för att kolla in lite GoDiz.


Nu kan väl nån annan hitta på och skriva nåt skoj.

//M

Av Team ME - 30 januari 2010 00:44

Blir lite sur på småhänsen. De ligger sju stycken och ruvar på ett porslins ägg. Ingen av de värper just nu. Det är dålig arbetsmoral tycker jag och har hotat med höns soppa.


Ally var på spa idag. Först rengjorde hon öronen, sen blev det kloklippning. Hon uppförde sig galant som vanligt. Men det är klart ,att får man ligga på rygg i mattes knä och käka pepparkakor går hon med på allt.


Sen så är jag väldigt nervös för min lilla clinic resenär Rebecka. Ute i stora vida världen med hästen alldeles utan mamma. Har oxå hört att de kom fram OK. Hon hade ju sin pappa med sig så den biten var jag lugn över. Nu ska allt bara fungera där oxå.

Bruno hade visst varit frostig om huvudet, men det är klart då det var -37 grader på vissa ställen.


Det har även kollats upp en viktig sak inatt. När fiket i Dorotea har öppet på söndagar. Vi kommer ju att passera där då vi far till Borgafjäll och då måste vi ta en paus där. De är nämligen outstanding.


Sonny och Lisa har parasit ledigt i helgen då de är de enda som är kvar på Bränna. Då vi körde ner transporten för att packa kom de två till grinden och ville som säga att de var de enda stjärnorna i hagen så att de skulle med. Eller så skulle de kolla om det kom nån ny häst de skulle spöa. För sådana är de.

//M

Av Team ME - 30 januari 2010 00:00

Det var tänkt att jag skulle ha skjutsat Annika och Fancy till Strömsund för deras clinic, vad händer?

Så klart ringer de och undrar om jag vill jobba, jag kollade in tiden, var väl optimistisk och fick för mig att jag skulle hinna fram och tillbaka innan klockan 21.15 Klockan var då 14.21 och varken Annika eller Fancy hade packat färdigt.

Sånn tur var så ringde en ängel och erbjöd sig att ta över hästkörningen. Ni ska tro att jag hade dårligt samvete när Jörgen med mycket möda och besvär krånglade sig uppför det lilla lilla motlutet på stallplan och för iväg.


Enligt rapporter ska resan ha gått smärtfritt förutom några älgar och de ska ha blivit väl mottagna när de kom fram. Nu blir det spännande att höra hur resten av helgen går för de tre tappra.


//Anneli 

Av Team ME - 28 januari 2010 13:06

Har precis betalat Allys försäkring, den är svindyr. Att försäkra henne för 12000kr med lägsta självrisk och veterinärvård på 40000kr kostar nästan lika mycket som att försäkra Bruno för 55000kr, med lägsta självrisk och högsta vet.ers

Räknade ut att om jag inte hade ally, Sonny och Bruno försäkrade skulle jag kunna ta med min familj till Arizona eller Nevada (mina favoriter) en månad varje år.

Skulle det vara värt det?

Tror inte det.

Jag har ju provat på att ha en häst sjuk i ett års tid. Jag har aldrig haft råd med alla behandlingar om inte hon varit försäkrad. Även Fina hade en massa åkommor. Då tyckte jag oxå att försäkringen var värd varje öre. 


Till nåt roligare. Sonny har varit i snösvängen idag. Vi tog på oss uppgiften att trampa upp ridbanan åt småttingarna som ska träna ikväll. Han fick kämpa på bra då ridbanan hade flera drivor. Nu är banan ridbar, fast egentligen ska väl småttingarna bara röra lite på sig ikväll. Imorgon bär det ju iväg till Strömsund för helgens clinic med Per Larsson.

Har passat på att baka baugetter fyllda med mjukost med vitlök och persilje smak så de ska ha med sig.

Måtte nu allt gå bra. Är lite orolig då Rebecka och bruno ska iväg själv för första gången. Ja för Bruno är det helt nytt, bara han inte blir hingstig. Fast Lillan klarde ju av det bara fint i sommras. Väl hemma igen ska vi in nån dag och kolla om han har en till testikel eller vad det nu är som har ramlat ner.


Ally tycker att snön är jätte häftig. Hon har skuttat runt som en galning och försökt få Olga och Emra att fatta hur kul det är. Men de bara skällde på henne. Surtanter är vad de är.

//M

Av Team ME - 27 januari 2010 19:34

Idag blev det hanteringsövning av höns och tupp. Eller är det fobiträning för mej?

Jag är ju dörädd levande fåglar. Bara nån nackar dem (Anneli) så har jag inga problem med att plocka/flå, tömma och tillaga dem. Men levande är de hemska.

Nu till dagen, de var smutsig om fötterna och hade långa klor. Hur många klipper klorna på värphöns? Två - jag och Anneli gör det. Hon höll och jag arbetade med skruvmejsel och sax. Hugo var värst, inte för att han var dum, utan för att tuppar är farligare. Nu är de fina om fötterna och imorgon ska jag städa åt dem. Idag blev det städning åt grannens höns så vi var tvungen att gå och inkassera städ-arvode, blåbärspannkakor.


Hade tänkt rida lite barbacka i snöovädret, men de behövde mej på ett möte och då jag kom hem hade de andra ridit färdigt så det blev inge med det.

Däremot vart vi tvungen att hjälpa Felix att få lös skotern han kört fast med. Säger bara SBS, för när vi bytte förare gled den fram i snön.

//M

Av Team ME - 26 januari 2010 15:43

Har socialtränat Ally idag (mig själv oxå, vet inte vem av oss som behöver det mest).

Såg i helgen att hon var lite osäker i ett möte, blev liten valp och gjorde lekinviter och hade sig. Nu är hon ju i en ålder då sådant kommer i perioder och det är jätteviktigt att träna.

Så jag tog med henne på jobbet då vi hade personalmöte. Gick först in och informerade den som jag visste var hundrädd att jag tänkte ta in henne, sen bad jag en av mina kollegor som jag vet har hund och som är glad och mjuk som person, att hälsa på Ally då hon kom in.

Det slutade med att Helene och Ally satt på golvet och kramades. Tack Helene!

Fler hälsade på henne och hon gjorde ingen grej av det förutom med en person som gjorde det klassiska felet att ta tag i Allys huvud och böja sig över henne. Liten och rädd gurglade lite försynt och matte avledde. Så nu blir det hård träning på folk möten, annars blir tävlingen inställd.

Alla som kommer och hälsar på och tittar på tänderna och pysslar med henne bjuder jag på fika. (Detta gäller inte Anneli och 37an som hon känner för väl)


Ally har förresten en helt fantastisk rumpa, eller lår. Musklade som en Belgian Blue påstår jag, men Anneli håller inte med. Och sån träningsvärk som jag har i min rumpa efter gårdagens skidåkning har jag snart en sån rumpa oxå......


//M

Av Team ME - 25 januari 2010 13:55

I går dirigerade Rebecka och jag varandra. Ally var jätte het, ville helst springa framför mej, gjorde en del missar, flisade apportbocken mm.

Hon är antingen eller när det gäller apporten, antingen så håller hon den utan tugg, eller så flisar hon sen. Nu måste även en sådan införskaffas.

Ställandet hade filmaren gjort nåt med så det kom inte med.



Om det är någon som har en fin "Björkis" dragsele i strl 5-6 så är jag intresserad av en sådan.


//M

Av Team ME - 25 januari 2010 12:13

Efter att ha släppt ut hästarna, bokat veterinärtid till nästan alla Brännas djur och organiserat en halmtransport tog jag Ally och Olga på en skidtur.

Vi han bara ca kilometern så blev jag hemkallad att fixa med släpet.

Lämnade då Ally hemma hos mormor så att Olga och jag kunde ta en längre tur.

Ally blev jätteledsen då jag och Olga for, grinade högt.

Har åkt skidor i 2 timmar. Tänkte baka lite inför kvällen, men är helt utan socker. Måtte grannen komma hem snart så jag kan gå och låna lite och tigga en kopp kaffe kanske.


Ikväll ska alla hästarna träffa hovis och det ska halmas upp i ligghallen.

Planen är att då vi far till fjälls så får Bruno, Sonny och Birger gå på lösdrift.


Tack snälla Nicke för att du hämtade balarna idag!


//M

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fråga mig

1 besvarad fråga

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards