Team ME

Alla inlägg under april 2009

Av Team ME - 30 april 2009 23:27

Tänk att det redan är sista april! Tycker inte att det var länge sedan det var smällkalla vinern.


Jag väntar fortfarnade på att ridbanan ska torka till, men nu börjar man kunna se slutet. Nu har i allafall ett hörn på lägdan torkat upp så att det går att rida runt där så att jag slipper vara ute på vägen hela tiden. Lisa har haft semester i veckan så idag var det mycket huvudruskningar till att börja med. Hon är så charmig hon.


//Anneli

Av Team ME - 29 april 2009 10:47

Så här inför hem resan kan det vara bra att summera vad han kan och vad han kunnde ha gjort bättre.

Jacson kan alla grunder väldigt bra, ryttaren kan kontrollera alla delar av kroppen och flytta honom fram, bak och sidledes i alla gångarter, det trots att han själv inte har så stor kroppskontroll. Han är lyhörd mot sin ryttare, men utan att bli störd av en ryttare som gör fel.

Han kan skritta, trava och galoppera större och minder cirklar, rakspår, fyrkantspår, tempoväxlingar. Han stannar bra, spinner si-så-där, byter galopp på rakspår, från volt till volt, från förvänd till rätt (och från rätt till förvänd med vissa ryttare) på en och samma volt. 

Jacson är snäll och orädd att rida ut på, han kliver i vatten, över stockar, genom ris mm.

Jacson går lätt att lasta.

Han har  säkert kunnat varit "vassare" i olika moment, tex spin. Men nu har jag valt att lägga energi och träning på att han ska vara lätt och trygg för Desiree att rida. Det viktiga är att hon klarar av att rida, inte se hur bra vi kan få honom ur tävlingssynpunkt. Det får vi ta senare..... eller hur?

Det jag inte är riktigt nöjd med är att han "headbangar" när man stiger upp på honom och om man lutar sig fram och trycker på halsen eller då han blir lite frustrerad.

/M

Av Team ME - 28 april 2009 11:08

Lillan och jag skulle låta hästarna gallopera av sig lite på en snöig åker igår kväll. Jacson skötte sig hyfsta men min Sonny-Darling som inte är riden så mycket de sista veckorna var som ett tok. Såg honom komma hoppandes på bakbenen med Lillan på ryggen. Gav henne några snabba tips samtidigt som jag kände det klia i fingrarna "vänta bara till imorgon" tänkte jag.


Så idag tog jag itu med gossen, som nog redan vid sadlingen kände att det var allvar, han skötte sig perfekt. Letade reda på en plätt som var hyfsat torr och gav honom ett rejält träningspass. Sen gick vi ner till stallet där jag stod i evigheter och pysslade med honom medans Rent Hus-städ-tanterna var på radion. Humöret var på topp, han är så go min Darling.

Då ringde de från bemanningen och talade om att jag kunde glömma min semester till helgen......"&¤#/&%¤&¤# bryr mej inte, kommer inte på jobbet, lös det bäst ni vill, är borta"

var en del av det jag kommer ihåg att jag sa, blev så himla arg. Har sett fram mot helgen så länge. Ally är anmäld till utställningen i Timrå och vi ska träffa fler "Rottrobisar", husvagnen är packad mm.

Ringde facket, ringde chefen.......undrar när jag får sparken, har lätt att bli lite het ibland. Nu är det bara att vänta och se vad som händer.


Nu håller jag på att lugna ner mej lite med bak inför kvällens kalas, måste väl städa lite oxå. Ally är rädd att vi ska halka på golvet och har sandat det åt oss.

/M

Av Team ME - 27 april 2009 16:05

Ally har idag visat att hon är en riktig bonnjänta.

Har varit i stan,hon har svårt att kissa om hon inte hittar en snöfläck. Morrade åt en hund som kastade sig omkring i en bil och skällde som en galning.

Sen gick vi en promenad i Bjurholm, där såg hon ett barn med cyckelhjälm och luva, då morrade hon oxå. Nu är det nog så att hon är i en liten "spökålder" och tror att allt konstigt måste man reagera på.

Det blir till att träna ordentligt nu. Tur att valpkursen börjar till helgen, otur att vi inte är hemma då.


Idag regnar det mest hela dagen. Det känns inte alls lika roligt att gå ut och rida och jobba ute i detta väder, men man har väl inget val.

Hästarna mår alla riktigt bra men vi gör inte så mycket annat är rider ut små svängar då vi väntar på att ridbanan ska torka upp. Bara den gjort det ska vi dra igång träningen ordentligt. Samtliga hästar är mycket noga med sitt skinn och gör ordentliga lerinpackningar varje dag. Tyvärr verkar de stoppa igen öronen oxå.

/M

Av Team ME - 26 april 2009 20:27

Började dagen mad att baka tränings kakor. Sen målade vi hela stallet invändigt.

Efter det bar det iväg upp till byn för hund träning. Vi började naturligtvis med fika.

 


Ally tränade inför utställningen.


Dilba försöker sig på vippen med stöd från Felix


"-Walk in the park" anser Olga att vippen är

 


Likt gubben i lådan dyker Emra upp ur platten


Olga balanserar

 


Bästa vännerna Jackpot och Ally tränar nära platsliggning

 


Efteråt är de så här trött

 


Stallet blev målat ännu en gång innan det bar iväg på middag för Jörgen. Vi firade lite iförväg, han fyller först på tisdag.

Som vanligt har vi ont i magen av all god mat och tårta.

/M

Av Team ME - 25 april 2009 16:08

Vilket väder vi har idag. Ally har varit ute på gården nästan hela dagen.

Jacson-matte har varit och ridit. Hon fick en rundtur i skogen med klätterbackar,  myrstack med björngrop, chicken race, mm mm och hon tyckte det var sååååå underbart att rida ut.

Jacson lufsade på som en gamm-ko men Sonny däremot fick frispel i backarna. En jätte fågel flög upp och skulle äta upp honom, så han reste och kastade om. Sen försökte han vägra gå där, trodde han.


Bruno har varit på manöverbana med sin matte.

 


Har fått PMet för utställningen nästa helg. Det är massor av rottisar med, härligt.

Boppan kommer väl att få spader och skämma ut oss men det hjälps inte.

/M

Av Team ME - 23 april 2009 23:08

I väntan på att det ska bli ridbart på ridbanan får vi lov att dra till skogs och det blir jag less på riktigt fort. Tänk dom som inte gör annat!

I allafall har jag, Lisa, Maria och Jacson varit och kollat läget i skogen i dag, det blir mindre snö där men jag tycker att det går för långsamt. Jacson vispade på så att Maria fick snö in i byxorna och Lisa skakade på huvudet och stampade med frambenen som bara hon kan. Vi hittade skon som Lisa lämnade kvar förra veckan så nu har vi en i reserv igen och slipper vara lika försiktiga. 


 /Anneli


 

Ovido - Quiz & Flashcards